علی حب نقی

علی حب نقی

علی حب نقی - هر روز بهتر از دیروز
علی حب نقی

علی حب نقی

علی حب نقی - هر روز بهتر از دیروز

اعتراف بی دین ها به غلط بودن نظریه پیدایش جهان از هیچ

پایانی بر ادعای معروف آتئیست‌ها مبنی بر ازلی بودن انرژی و پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی:


در مراسمی با حضور خوده استفن هاوکینگ اعلام شد که ازلی بودن انرژی و قوانین حاکم بر آن و ایده‌ی پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی و همچنین ایده‌ی وجود جهان‌های دیگری به غیر از جهان ما(جهان‌های موازی و چند‌جهانی) همگی شکست خورده و نمیتوانند به وجود آمدن جهانی که در آن زندگی میکنیم را توجیه کنند و برای ایجاد شدن جهان به چیزی فراتر از انرژی و قوانین حاکم بر آن نیاز است.


همانگونه که میدانید یکی از ادعاهای معروف آتئیست‌ها این است که طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی به طور ازلی وجود داشته است. در واقع هر وقت آتئیست‌های ایرانی میگویند طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی ازلی است این هدف را دنبال میکنند که بگویند در ابتدا انرژی و قوانین حاکم بر آن خود به خود و به طور ازلی وجود داشته و سپس جهان ما از این انرژی و قوانین حاکم بر آن به وجود آمده است که به اختصار به آن پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی میگویند. به عبارت دیگر طبق ادعای این دسته از آتئیست‌ها، جهان(انرژی و قوانین حاکم بر آن) هیچوقت نقطه‌ی شروع و آغاز نداشته است بلکه این انرژی و قوانین حاکم بر آن به طور ازلی وجود داشته و جهان ما را به وجود آورده است. استفن هاوکینگ یکی از بنیانگذاران این ایده بود که اعلام کرد بیگ‌بنگ شروع همه چیز نبوده است بلکه انرژی و قوانین حاکم بر آن خود به خود و به طور ازلی از قبل وجود داشته و به همین دلیل جهان شروعی نداشته است.


ادعای دیگری که آتئیست‌ها تکرار میکنند این است که به غیر از جهان ما ممکن است میلیاردها جهان دیگر نیز وجود داشته باشد و جهانی که ما در آن زندگی میکنیم صرفا یک جهان در میان میلیاردها جهان دیگر باشد. در اینجا نیز منظور آتیست‌ها این است که ابتدا انرژی و قوانین حاکم بر آن در ابعادی بالاتر وجود داشته و در این انرژی میلیاردها جهان به وجود آمده است و از این رو مجددا جهان هیچوقت نقطه‌ی شروع و آغاز نداشته بلکه انرژی و قوانین حاکم بر آن به طور ازلی خود به خود وجود داشته و به طور ازلی و ابدی جهان‌های متفاوتی در دل این انرژی و قوانین حاکم بر آن(که اصطلاحا به آن هیچ یا خلاء کوانتومی میگویند) به وجود می‌آید.


در مراسمی که

سال 2012 به مناسبت تولد هفتاد سالگی استفن هاوکینگ در دانشگاه کمبریج برگذار شد و خوده استفن هاوکینگ در آن حضور داشت اعلام شد که همه‌ی ایده‌های مربوط به پیدایش جهان که بر ازلی بودن انرژی و قوانین حاکم بر آن تاکید دارند و نقطه‌ی آغازین و ابتدایی برای جهان(یعنی نقطه‌ای که در آن انرژی و قوانین شکسته شده و کار نمیکنند) را نادیده گرفته‌اند( مانند پیدایش جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی و همچنین وجود میلیاردها جهان به غیر از جهان ما) همگی شکست خورده و نمیتوانند به وجود آمدن جهانی که در آن زندگی میکنیم را توجه کرده و به چیزی فراتر از انرژی و قوانین حاکم بر آن نیاز است زیرا جهان نقطه‌ی ابتدا و شروع داشته است( نقطه‌ای که قبل از آن انرژی و قوانین حاکم بر آن وجود نداشته است).


خلاصه‌ای از این مراسم که در آن اعلام شده است نمیتوان وجود داشتن نقطه‌ی شروع برای جهان را کنار گذاشته و انرژی و قوانین حاکم بر آن را ازلی دانست را سایت

علمی New Scientist منتشر کرده است:


https://www.newscientist.com/article/mg21328474.400-why-physicists-cant-avoid-a-creation-event/

 

 

ترجمه‌ی بخش‌هایی از متن منتشر شده در سایت:

علمی New Scientist در خصوص مراسم برگزار شده در دانشگاه کمبریج به مناسبت تولد استفن هاوکینگ که خوده هاوکینگ در آن حضور داشته و در آن  اعلام شد ازلی بودن انرژی و قوانین حاکم بر آن و ایده‌ی پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی و همچنین ایده‌ی وجود جهان‌های دیگری به غیر از جهان ما(جهان‌های موازی یا چندجهانی) همگی شکست خورده و نمیتوانند به وجود آمدن جهانی که در آن زندگی میکنیم را توجیه کنند و برای به وجود آمدن جهان به چیزی فراتر از انرژی و قوانین حاکم بر آن نیاز است



While many of us may be ok with the idea of the big bang simply starting everything, physicists, including Hawking, tend to shy away from cosmic genesis. “A point of creation would be a place where science broke down. One would have to appeal to religion and the hand of God,” Hawking told the meeting, at the University of Cambridge, in a pre-recorded speech.


ترجمه:


با وجود اینکه بسیاری از ما ممکن است با این ایده که بیگ‌بنگ همه چیز را شروع کرده است مشکلی نداشته باشیم( با این موضوع که بیگ‌بنگ شروع همه چیز بوده و قبل از آن انرژی و قوانین حاکم بر آن به طور ازلی وجود نداشته است) اما فیزیکدانان از جمله هاوکینگ تمایل دارند که از پذیرش نقطه‌ی شروع برای جهان اجتناب کنند. هاوکینگ در این مراسم در دانشگاه کمبریج و قبل از شروع ضبط سخنرانی گفت: وجود نقطه‌ای برای خلقت( پذیرفتن این موضوع که بیگ‌بنگ شروع همه چیز بوده و قبل از آن انرژی و قوانین حاکم بر آن از بین میروند) به معنای وجود مکانی است که در آن علم فرو خواهد ریخت و به دین و دست خدا نیاز خواهد بود.



For a while it looked like it might be possible to dodge this problem, by relying on models such as an eternally inflating or cyclic universe, both of which seemed to continue infinitely in the past as well as the future.

However, as cosmologist Alexander Vilenkin of Tufts University in Boston explained last week, that hope has been gradually fading and may now be dead.


ترجمه:


برای مدتی به نظر میرسید که امکان دارد بتوان برای این مشکل( که جهان نقطه‌ی آغاز داشته و قبل از آن انرژی و قوانین حاکم بر آن کار نمیکردند) راه حلی پیدا کرد با اتکا به مدل‌هایی مانند تورم ابدی( یعنی ایجاد شدن همیشگی و ابدی میلیاردها جهان در انرژی و قوانین حاکم بر آن) و جهان چرخه‌ای( یعنی ایجاد شدن همیشگی و ابدی جهان و از بین رفتن آن و مجددا شکل گیری آن) که هر دو به طور بی‌نهایت در گذشته و آینده ادامه می‌آیند( ازلی و ابدی هستند). با این وجود همانگونه که کیهان‌شناس دانشگاه تافتس در بوستن یعنی الکساندر ولینکن هفته‌ی پیش توضیح داد، این امید( که بتوان نقطه‌ی شروع برای جهان را نادیده گرفت و انرژی و قوانین حاکم بر آن را ازلی دانست) به تدریج در حال کمرنگ شدن است و ممکن است تا الان از بین رفته باشد.


YOU could call them the worst birthday presents ever.


ترجمه:


شما میتوانید این( تولد هاوکینگ) را بدترین تولدی بدانید که تاکنون وجود داشته است. ( به دلیل شکست خوردن هاوکینگ و مدل‌هایی که در آن‌ها انرژی و قوانین حاکم بر آن ازلی هستند، این مراسم بدترین جشن تولدی است که تا کنون وجود داشته است).


https://www.newscientist.com/article/mg21328474.400-why-physicists-cant-avoid-a-creation-event/



همانگونه که مشاهد کردید همه‌ی نظریه‌هایی که نقطه‌ی شروع برای جهان را نادیده گرفته و انرژی و قوانین حاکم بر آن را ازلی میدانند شکست خورده و جهان دارای نقطه ی ابتدایی و شروع است که قبل از آن انرژی و قوانین حاکم بر آن از بین میروند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد